24 februari 2009

Äntligen kanelbullar..




För första gången har jag lyckats göra kanelbullar som vi kunnat äta här hemma, alla tidigare plåtar har åkt rakt ner i soppåsen, oftast kolsvarta i botten och ogräddade ovanpå tack vare vår gasugn eller stenhård av för mycket mjöl och vissa har hamnat där innan de kommit till ugnen ens. Så detta var ett riktigt halleluja moment- en ny era för vår familj som nu kan ha med kanelbullar till stranden och badhuset som alla andra familjer!


Maken ringde på väg hem från sitt jobb:
A- Jag köper med semlor hem
Ida- Vi kan ta det en annan dag, du gillar ju dem ändå inte och nu bakar vi kanelbullar
A- Kanelbullar? ...Lite tyst i luren....
- Fast det kan vara ganska gott med semlor idag...Jag köper!

Han visste att han skulle komma hem till en proppfull soptunna och en arg fru och ett kök som behöver hämtmat! Men icke, istället fick ha en ljummen god bulle i handen!

5 saker jag gjorde annorlunda denna gången:

  • Använde min Kitchen Aid- det måste man ju klart inte ha men jag måste nog det, klarar inte knåda en deg för hand utan massor av extra mjöl, säkert en träningssak men jag är inte där än. För att låta som en blandning av en tant och Jamie Oliver: Degen var så fin att jag blev kär i den! Alldeles mjuk och smidig.
  • Använde recept från vetemjölspåsen istället för alla fina tidningar med specialar-bullar- recpet.
  • Följde en kompis råd och tog dubbel sats fyllning..inte nyttigt men gott!
  • Använde min muffinsplåt till de små liven- allt för att de inte skulle bli brända i botten av gaslågan. Det tog lite extra tid eftersom den bara rymmer 12 st.
  • Bakade på en vaxduk, degen fastnade inte alls då och jag behövde aldrig ta något mjöl till utbakningen.

Vad har du för knep och tips? Kram Ida





4 kommentarer:

Emma mittemot sa...

Hjälp vad goda dom ser ut!! Och lyllos dig som har lyckats! Jag har inte kommit dit än...

Hoppas allt är bra med dig! Kram Emma

Ninnie sa...

Mmm, de ser jättegoda ut! Så bra att det blev ett lyckat bak till slut! (Och jag tycker att kanelbullar är godare än semlor...)

Julias vita drömmar sa...

Mmm så smarriga de ser ut!
Jag hade också gasugn i mitt förra liv som stadstjej. Den ugnen var liten, jag fick plats med fyra bullar :D Tog tid med andra ord men till slut lärde jag mig också att baka i den.

Kram

Lindhagens Anna sa...

Oj vilka fina bullar! Det vattnas i munnen när jag ser dem. Vilket tålamod du har. Jag är av den sorten att fungerar det inte så struntar jag i det. Jag kan tyvärr inte ge några matnyttiga tips på detta. Det verkar ju som om du har kommit på DET! Hoppas ni får en bra helg. Kram/Anna