9 juni 2009

Lyckas med loppis..


Som ni vet älskar jag att strosa på loppisar, alltid lika spännande att mitt i den stökigaste hög bland bortglömda saker hitta precis det man letat efter. Tänker ofta att en mans skräp blir en annans lycka och kul att saker får en chans till! I sommar hoppas jag komma ut på många småloppisar utanför stan för nuförtiden är det så svårt att göra fynd i Malmö, alla letar efter ungefär samma saker och handlarna prissätter därefter.

Dessa saker jag alltid håller utkik efter:
Vit och cremefärgat porslin
Blommiga och mönstrade stora koppar
Gamla spetsar och överlakan
Gamla bruksföremål, gärna köksgrejor eller saker i zink, glaskaraffer, flaskor etc
Fina korgar
Emaljsaker tex hink, muggar och kannor
Små prynadsfigurer i porslin- en viss typ för det kan bli otroligt fel..


Just nu kikar jag extra efter:
Tallrikshylla
Stor spegel till hallen och småspeglar att ha lite varstans
Lampa till hallen, kanske en liten kristallkrona
Kaffeskedar i silver eller nysilver
Mina bästa loppistips inför sommaren:
Det svåra med loppisfynd är att man måste bestämma sig bums och ha kontanter på sig. Jag blir bättre och bättre på båda delarna. Har nog en handfull saker jag ångrat enormt mycket att jag inte köpt med en gång innan någon annan hann före, har två tre köp som jag ångrat att jag köpt, de har visat sig vara i för dåligt skick när jag kom hem.. Så mitt råd är att slå till, min magkänsla brukar funka!

Jag går oftast en snabb vända och kikar om jag direkt ser något, sen går jag en lååång sväng och tittar på alla småsaker, kollar skicket, priset och om jag är osäker funderar jag en stund utan att släppa grejen för det är oftast så jag missat fynd- genom att släppa och tro att jag kan komma tillbaka om en stund..

Jag tittar sällan i botten av porslin och saker, för mig gäller fint eller inte fint så jag bryr mig inte så mycket om vem som tillverkat prylen.

Man måset ha ett öga för vad man kan ändra om det är tex en möbel. Lite färg, kanske byta beslag eller knoppar, kanske måste något repareras. Allt går att tvätta och diska, man får inte bli skrämd av att det känns ofräscht.

Till sist. Jag har alltid måttband, liten lapp över måtten på mina ytor här hemma och våtservetter med mig i handväskan!


Nu ska jag susa till jobb, ha en fortsatt bra vecka! Kram Ida




Inga kommentarer: