21 juli 2008

Saft Saft Hallonsaft-bättre saft har ingen haft..



Nu har jag både saftat och syltat som min mormor brukade säga, fick massor med barndomsminnen när jag igårkväll kokte saft för första gången i mitt liv. Så fort den goda doften kom så mindes jag min mormors hallonsaft som hon brukade tappa upp på Absolut Vodka flaskor och hade fullt med ståendes i förrådet till hela vinter. Då kom jag att tänka på att det måste druckigts en hel del vodka i deras hem för att få ihop till de tomma flaskorna-inget jag någonsin märkte av..Kanske var det så att hon "skramlade" hos nära och kära..

Min rabarber och Hallonsaft blev otroligt god och läskande och det bästa av allt är att den inte innehåller något som man inte vet vad det är!

Här kommer receptet till en flaska:
500 gr rabarber
8 dl vatten
1 ask Hallon (kan man hoppa över)
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
saften av 1 citron
1 tsk citronsyra


Skär de sköljda rabarberna och koka dem och de rensade hallonen i vattnet i 15 min utan att röra runt. Häll av i en saftsil(tar lite tid) Koka upp saften tillsammans med strösocker, vaniljsocker, saften från citronen och citronsyra.

Låt svalna och häll upp i en lufttät flaska som du rengjort i ugnen på 130 gr i 30 min eller doppat i kokande vatten. Ställ kallt. Spädes ca 1+4 (smaksak)
Jag vet inte hur länge den håller sig men i vår familj kommer den vara slut om ett par dagar...


Brevid saften ser ni en burk hallon och chokladmarmelad som jag visat tidigare och skrivit ner receptet på och som är busenkel att göra. Nu börjar snart Ernst på tv...

Kram Ida

Inga kommentarer: