15 maj 2008

Väldoftande pynt..




Jag älskar kryddväxter, hela köket doftar gott och man blir kreativ när man ska laga om de finns nära till hands. Jag har märkt att jag är ganska lättpåverkad av Feng Shui och försöker därför följa små råd som att plocka in vatten, levande saker som växter, grönsaker osv i inredningen. Idag blev det Basilika, rosmarin och timjan. Koriander och mynta är annars en stor favorit men de hittade jag inte idag.
Tyvärr brukar jag bara hinna använda dem till en matlagning sedan torkar de och dör. Men då finns det smarta krukor med vatten i botten och en bomullstråd som hämtar upp vattnet till växten så man behöver inte passa den så noga. Funkar alldeles utmärkt - förra sommaren satte jag väldigt torkkänsliga blommor i dem när vi reste bort och de klarade sig fin fint!
Dessa kommer från Eva Solo och är två krukor staplade på varandra men det finns ett märken som gör liknande. Kram Ida

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ida!

Åhh vad jag blev sugen på färska kryddväxter.Krukorna är jättefina! Annars kan det vara svårt att hitta fina självbevattningar. Eva Solo har ju nästan bara fina grejer men dessa har jag missat. Jag fick lite tid över så här på morgonkvisten och kunde inte låta bli att kolla in din fina blogg.

Kram/Anna

H A N N A S - F O R M sa...

Hej Ida!

Tack för din kommentar...å, visstär det underbart med kryddväxter, jag brukar nästan alltid ha basilika i köket. Den ger en härlig doft och är god till tex tomater. Jag brukar inte heller lyckas så bra med dom men jag kan ju tipsa om att dom behöver lite vatten men ofta!

KRAM
Hanna

borghild sa...

Jeg har sett disse krukkene før, men aldri tenkt på at de er selvvannende! Det er jo supersmart, iallfall for oss som glemmer å vanne, ehh...
Ha en super uke! Klem B.-)