2 januari 2009

Jag tipselitipsar..







För alla Er som älskar choklad och små kakor... Jag provade att baka chokladkakor med tryffelcreme som fanns med i senaste numret av Lantliv- de var superenkla att göra och väääldigt goda! Lite samma konsistens som chokladbiskvier. Hade med dem som värdinnepresent på nyår.

20 st:
100 gr mörk choklad hackad
2 msk smör
200 gr riven mandelmassa
1 äggvita

chokladkräm:
100 gr mörk choklad hackad
2 tsk vispgrädde
skalet från 1 apelsin

Smält choklad och smör i vattenbad. Blanda ner mandelmassa och äggvita. Klicka ut teskedsstora kakor på bakplåtspapper och baka 5-10 min i 150 gr. Ta kakorna från plåten och låt svalna helt.
Smält choklad i vattenbad och rör ner grädde och apelsinskal. Låt svalna i rumstemperatur. Sätt ihop kakorna med krämen emellan.

Nu går jag och väntar på att nästa nummer av Lantliv skall komma, det står att den skall vara ute 30 december men jag har inte fått någon... Längtar!! Trevlig helg allihop! Kram Ida












1 kommentar:

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Såg fantastiskt goda ut!
Måste prova! Får bli nyttig en annan dag...
Jeanette