20 november 2008

Drömmekage


Vi har kaklista i skolan, alltid lika spännande att se vad de andra hittat på och en av mina verkliga favoriter är danskarnas drömmekage som jag varje onsdag hoppas någon av dem skall ha bakat. Nu har jag själv provat och den var snabb och enkel att baka med svår att låta bli sen.. Ni måste prova den!


300 gr socker
3 ägg
250 gr mjöl
3tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
50 gr smör
2 dl mjölk


Glasyr: Margarinet smältes och glasyren blandas samman
125 gr smör
100 gr kokosflingor
250 gr brunt farinsocker
1/2 dl mjölk

Ägg och socker vispas samman. Mjöl, bakpulver och vaniljsocker blandas och rörs ned i smeten. Mjölk och smör kokas upp och rörs försiktigt ned i smeten och allt hälls upp i en smörad och bröad form. (jag använder en fyrkantig 24x24 cm)
Bakas i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min. Häll på fyllningen när kakan är bakad(medans den är varm fortfarande) och kakan skall sen gräddas 5 min i 225 grader.

Kram Ida

Inga kommentarer: