22 maj 2011

Söndagsfrukost..



Lång söndasgfrukost med bullar, te och tidning är obligatorisk här hemma. Dottern ligger oftast nedbäddad i soffan och tittar länge på Bolibompa eftersom vi inte hinner det i veckorna.
Vi brukar köpa bullar på bageriet i byn men idag lyckades jag baka världens snabbaste som har jäst under natten. De blev väldigt goda!
Kommer fortsätta kämpa med surdegsbröd som jag så gärna vill lyckas med men tills dess är dessa superbra!

På kvällen: Smula 25 gr jäst för osöta degar i en stor skål. Rör ner 5 dl kallt vatten och lös upp jästen med. Rör ner 12 dl rågsikt, 2 tsk salt, 1 msk flytande honung och 1 msk olivolja. Blanda ihop degen. Täck med handduk och ställ i kylen under natten.

På morgonen: Sätt ugnen på 225gr, häll ut degen på mjölat bord och skär i bitar. Lägg bullarna på låt med bakplåtspapper och grädda i ca 20 min. Väldigt snabbt och enkelt!

Jag penslade mina med vatten och strödde över vita och svarta sesamfrön. Nästa gång tänker jag prova ha i rivna morötter i degen eller strö över linfrön. Man kan säkert hitta på hur många varianter som helst..

Ha en skön söndag. Själv skall jag ligga och läsa en pocketbok jag fullständigt fastnat i.
Kram Ida

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ida! Din blogg var också jättefin! Hamnar i bloglovin direkt! Som jag svarade på min blogg så bor jag också i Skåne, Billeberga som ligger öster om Landskrona. Blir kul att se bilder på din köksträdgård sedan. Jag tänkte först ha singel mellan lådorna men det blev det inte denna gången! Må så gott! Kram Christin