27 februari 2008

Chokladkolakakor..




Hörs ju på namnet att de här kakorna är supergoda! Lite mjuksega och dessutom busenkla och snabba att baka.. Lilla E och jag hjälptes åt att baka, smaka och diska när maken var bortrest på jobbresa! Passade på att göra en liten gåbort present av några som vi tog med när vi skulle hälsa på hos grannen idag. Cellofan påsar till det köper jag på Panduro Hobby.


Recept på ca 40 kakor
100 gr rumsvarmt smör
1dl socker+ 2 msk ljus sirap
2 msk kakao
2dl vetemjöl(+eventuellt 2 msk extra)
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

Rör smör riktigt poröst med socker och sirap. Det går lätt med elvispens degkrokar. Tillsätt vetemjöl som först blandats med kakao, bikarbonat och vaniljsocker. Dela degen i två bitar, rulla ut till längder. Platta ut längderna lite på plåten, räffla dem med gaffel.

Grädda i 175 * 15-20 min (i min gasugn räcker det med 10-15 min) Låt längderna svalna lite men inte kallna innan de skärs i bitar-gärna på snedden. Låt kakorna ligga kvar på plåten tills de kallnat. Smaklig spis! Kram Ida



Inga kommentarer: