13 januari 2014

Bra bröd..








Fick ett väldigt bra recept på bröd av våra vänner, enkelt och snabbt. 
Vår dotter blev bjuden på det och kom hem jublandes att de hade världens godaste mackor och ja..naturligt vis var det hembakat. 
Finns väl inget som slår hembakat bröd, krävs liksom inte så avancerade pålägg. 
Jag hinner inte alltid göra eget men man kan ju göra det ibland!

Tack Jessica för receptet!


Kram Ida



Rör ihop 25 gr jäst, 2 tsk salt, 1 mks honung. Blanda i 6 dl ljummet vatten och 1 dl havregryn.
Rör slutligen i 11 dl vetemjöl special. (här rörde jag i 1/2 dl krossade linfrö. Kommer testa andra varianter också tex chiafrön som är väldigt proteinrika eller kruskakli)
Kör i maskin i minst 5 min. Degen är mycket kladdig.
Låt jäsa med duk över i 2 tim.
Sätt ugnen på 275 ° c. Stjälp upp degen direkt på rejält mjölat bakplåtspapper på plåt. 
Bli inte kallsvettig- den är väldigt lös men det ordnar sig :)
Strö lite mjöl över degen så du kan dela den i två delar. 
Jag snurrade ändarna vars ett varv enligt instruktioner så det blev som en baguette. 
Ställ i mitten av ugnen och släng samtidigt in några skedar kallt vatten eller några isbitar,
Grädda 15 min, sänk sedan värmen till 150 °c de resterande 10 minuterna. 
Totalt gräddas bröden 25 min. 

Låt svalna på galler utan duk. 


1 kommentar:

Anonym sa...

Ett rackarns snyggt bröd dessutom. Det vill jag testa!
Kram