5 augusti 2012

Morotscupcakes..





Jag bakar ofta..lite för ofta kanske.. Oftast för att prova nya saker. 
Men min absoluta favoritkaka som jag gör om och om igen är morotskakan gjord efter makens farmors recept. 
Hon är en pigg och häftig dam som nu dessutom blivit med dator och börjat följa bloggen, det är ju häftigt om något!



 Så.. Välkommen hit Siv!


Hoppas ni har det bra! 
Själv har jag haft en härlig och ganska intensiv vecka. 
Bland annat varit och sett Melissa Horn när hon spelade på Kronovalls vinslott, hälsat på kusin i vackra Hellerup intill Köpenhamn och idag firat min snälla Mamma som har födelsedag. 
Däremellan: jagat lilleman här hemma i huset!
  
Kram Ida




Tror säkert jag lagt ut receptet förut men det går alltså finfint att göra cupcakes av det.
ca 12 cupcakes (eller 1 rund folieform 20 cm)


2 ägg
2 dl strösocker
2 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1 dl neutral olja tex mat, raps, solros
3 dl rivna morötter

Frosting
100 gr philadelphia orginal (ej light)
50 gr  smör rumsvarmt
1 3/4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker




Vispa ägg och socker pösigt. 
Blanda de torra ingredienserna. 
Rör ihop allt. 
I med olja och rivna morötter. 
Fyll muffinsformarna till hälften. 
Grädda i 175 grader. 
Låt svalna helt innan frostingen spritsas på. Frostingen görs genom att vispa ihop samtliga ingredienser med elvisp. 



2 kommentarer:

TITTILINA sa...

Gudars skymning vad de ser goda ut!

Iris // Alla dagars kaos sa...

Men oj vad fina de var! Säkerligen alldeles fantastiskt goda också, men framför allt en fröjd för ögat :)

kram /iris